Vanliga frågor och svar

Innehåll:



När kan jag börja använda min anslutning?
Din anslutning är aktiv och kan användas när du fått en bekräftelse per post från VÖKBY Bredband. Om du är kund i ett kabel-tv nät kan du börja använda din anslutning när du mottagit och installerat ditt kabel-tv modem. Aktiveringstiden för fiberkunder under normala förhållanden är runt 5 arbetsdagar från att den aktiva utrustningen är monterad i din fastighet till dess att du får bekräftelsen på att anslutningen är aktiv. Vi arbetar givetvis för att alla aktiveringar ska ske så snart som möjligt.


Är den aktiva utrustningen/TV-boxen/telefoniboxen trådlös?
Ingen av de fysiska boxarna är trådlösa och kräver en eller flera anslutningar via kabel eller sladd för att fungera. Om man vill ha ett trådlöst hemnätverk finns möjligheten att köpa en nätverksrouter. Nätverksrouter säljs inte av VÖKBY Bredband, men finns tillgängliga i de flesta elektronikaffärer.


Vilken Internethastighet kan jag beställa på min adress?
Hastighets- och tjänsteutbud kan variera från en adress till en annan beroende på vilka förutsättningar den enskilda fastighet har. Genom att fylla i sina adressuppgifter i beställningsformuläret presenteras det korrekta tjänsteutbudet för den aktuella adressen. De flesta Internethastigheter har samma uppladdningshastighet som nedladdningshastighet. Ett undantaget till detta är Internethastigheter som levereras genom kabel-TV modem.


Varför är det olika tjänsteutbud och prissättning i de olika näten?
VÖKBY Bredband baserar priser och tjänsteutbud efter de förutsättningar och begränsningar som finns i det aktuella nätet. Man kan alltid se vilka priser och vilket tjänsteutbud som erbjuds på en adress genom att fylla i sina adressuppgifter i beställningsformuläret .


Jag har fått veta att jag behöver uppgradera min aktiva utrustning. Vad innebär det?
Om den aktiva utrustningen i din fastighet är av en äldre modell kan den behöva ersättas för att ha möjlighet att leverera hastigheter över 100/100 Mbit/s. Kostnaden och tiden för arbetet varierar från nätägare till nätägare. I de nät där VÖKBY är ansvariga för uppgradering av utrustning kostar bytet 1 995 kr samt 800 kr i monteringskostnad. Vanlig leveranstid är 10 arbetsdagar.


Behöver jag vidta säkerhetsåtgärder för att skydda min dator?
Med en bredbandsanslutning är du uppkopplad under längre stunder, detta gör dig något mer sårbar än med t.ex. uppringd modemförbindelse. Den som känner till din IP-adress har möjlighet att komma åt en påslagen dator/router som är ansluten till bredbandsnätet. Du ansvarar själv för att skydda dina enheter mot datorintrång och virus. Det bör alltid finnas en brandvägg aktiverad, antingen i en router eller som ett program i din dator tillsammans med ett uppdaterat antivirusprogram. Utan brandvägg och antivirusprogram riskeras datorn att infekteras med ”maskar”, ”trojaner” eller annan typ av skadlig programvara som i sin tur sprida sig vidare till andra datorer.


Hur tar jag emot e-post via annan e-postleverantör än VÖKBY Bredband?

 


Läs mer om hur du konfigurerar dina inställningar för e-post här.



Finns möjligheten att beställa statisk IP-adress som privatperson?

 


Absolut. Det finns däremot inte möjlighet att ha både dynamiska och statiska IP-adresser på samma abonnemang. För att beställa en statisk IP-adress krävs (om du inte vill ha två separata Internetabonnemang) att du först byter in dina dynamiska IP-adresser. Läs mer om IP-adresser här.



I vilka fall lämnar VÖKBY Bredband ut personuppgifter?

 


Enligt svensk lag är internetleverantörer i Sverige skyldiga att lagra information om sina kunder i sex månader. För att skydda våra kunders integritet lämnar VÖKBY Bredband inte ut uppgifter till någon part utan föregående begäran från domstol, polis eller åklagarmyndighet.